Sunday, September 11, 2011

Ürdid talveks kööki

Olen mitmes retseptis maininud, et kasutan oma aia sügavkülmutatud ürte. Selle peale on minult küsitud mis moel ma oma ürte külmutan.
Hakkan pihta eelmisest aastast kui mul oma ürdipeenar oli alles esimest aastat ning mul polnud aimugi mis ma teen :) Sel ajal kuivatasin enamiku - lõikasin tüümiani juure pealt maha ning panin paberi peale pikemaks ajaks tuppa kuivama. Kui tüümian oli täielikult kuivanud, hõõrusin taimi kahe käe vahel, et lehed rootsude küljest ära kukuksid ning need lehed panin plastikust topsiga riiulile ja nii kasutasin talv läbi. Toimis, väga hea oli aga kuivatamine võttis jube palju ruumi ja aega. Basiiliku võtsin samuti juure pealt maha, kiskusin lehed küljest ära ning laotasin ahjupannile. Panni asetasin ahju u 70 kraadi juurde nii, et ahjuuks oli praokil ning lasin neil seal kuivada. Kui lehed olid kuivanud, hõõrusin jälle käte vahel puruks ja panin topsi. Kogu basiilikut ma ära ei kuivatanud, osa hakkisin noaga katki ja panin kilekotiga sügavkülma.
Eelmise aasta kogemusest õppisin, et mitte mingil juhul ei tohi ürte hakkida! Nii lased sa ürdist mahlad välja. Juure pealt ära lõikamine oli ka viga kuna taimed ei taastunud ega andnud veel ühte saaki nagu see aasta. Eks natuke sain aga ikka kui jätta esimeste lehtede kaenlast uued võsud alles, kasvab taim uuesti suureks. Nüüd see aasta panin kõik ürdid sügavkülma: Basiiliku terved lehed, tüümiani oksad, estragonil korjasin varre küljest piklikud lehed ning peterselli lõikasin lihtsalt oksad. Külmutasin kilekottides. Toidutegemisel võtan sügavkülmast koti, sealt mõned lehed ning ülejäänud panen kiirelt külma tagasi, et need ei sulaks üles.

Head maitsestamist!

No comments:

Post a Comment