Saturday, September 8, 2012

Mis seeni mina korjan?

Olen sel aastal juba mitmel korral seenele jõudnud. Enamasti üksi aga kolmel korral ka mõne kaaslasega. Võiks öelda, et seentega on olukord meie kandis siiani olnud vähe nigel. Täna aga sain poolteist ämbrit üht-teist ja isa tõi samuti ämbritäie tatikaid välja. Sain just seened kõik puhastatud ja osad ka valmistatud ning kõige selle juures jäin mõtlema naljakate situatsioonide üle seenemetsas. Üldiselt on need seotud seentega, mida mina korjan. Alati kui keegi on mul metsas kaasas ja mina oma tavapäraseid seeni korjan, vaatab kaaslane suurte imestunud silmadega, mis jama ma korjan, ise kommenteerides, et ta just pani vähe eemal sellistele jalaga :))) Tihtipeale aga, kui ma kodus enda seened valmistan ning serveerin, siis peale maitsemist ei pane ta enam jalaga vaid korjab ise ka hea meelega. Toon siin siis välja läbilõike seentest, mis minu korvi satuvad. Järjestuse panen selliselt, mille leides mul kõige parem meel on, on esimene :) Lisan iga seene juurde ka lingi, kust on näha, et see on tegelikult ka söödav ja hea.
Kuuseriisikas
1. Kuuseriisikas.
Minu absoluutne lemmik! Tavapärane retsept on kuuseriisikas omas mahlas ehk lõikan seene katki, viskan kastrulisse ning kuumutan veidi. Seenest endast tuleb mahla, millele lisan veisi soola, suhkrut ja äädikat ning purki. Kõige lihtsam ja parem. LINK
2. Suur sirmik. Sellest mul endal hetkel pilti ei ole. Eile saime mõned metsast aga praadisin kohe ära. Lingil on ka pilti näha. Mina viskan seene varre minema aga kübaraosa lõikan neljaks ning kastan läbi soola-pipraga maitsestatud munast ning jahust ning seejärel pannile. Praen kuni seen on kuldpruun. Imemaitsev snäkk või kui neid rohkem on siis lausa õhtusöök. Soovitan praetud seent ka majoneesiga leiva peale panna, mmm... Peale proovimist ei pane enam jalaga :) LINK
Kukeseen
3. Kukeseen. Ei vaja erilist kirjeldamist aga tarvitan praetuna või tavalise kastmena. LINK
Lehter-kukeseen
4. Lehter-kukeseen. Seda ka paljud ei korja aga tegelikult on ta väga hea. Kasvab nö perekondadena hästi tihedalt koos ja teda on päris palju (vähemalt meie kandis) See on ka maitsev praetult. Säilitamiseks praen või ning soolaga ära ja hoian sügavkülmas. Kasutan näiteks seenepasta tegemiseks. LINK
Männiriisikas
5. Männiriisikas. Ei vaja ka erilist tutvustamist. Tarvitan marineeritult. See on ses mõttes keeruline seen minu arvates, et seda peab leotama ja seejärel kupatama enne kui üldse marineerima saab hakata. Kui aga kõik töö on tehtud, on vili hea :) LINK
Võiseen
5. Võiseen. Jällegi marineeritult või hoopis soolatult. Jube hea on seenesalat võiseenest, kus kupatad seened ära, tükeldad, lisad sibulat ning hapukoort ja soola. Lihtne aga maitsev. Mul endal pilt paha kuna tegin selle peale seene pesemit. See on igavesti limane ja märg. LINK Võiseenega koos korjan ka kaseriisikat. Eraldi ma kaseriisikat otsima ei lähe aga kui leian, võtan kaasa. LINK
Timpnarmik
6. Timpnarmik. No see on esimene, mille peale ma kuulen, et ma igast saasta korjan. Ei tea, minule maitseb. Jällegi seen, mida võib panna otse pannile ning maitseb imehästi. Tavaliselt praen narmikud, kukekad ja puravikud kõik koos ning panen kas sügavkülma või purgiga külmkappi. Purgiga need aastat ei säili aga mõned kuud on meil küll vastu pidanud. LINK
Eraldi ma välja ei hakanud tooma aga väga maitsevad mulle ka igasugused puravikud. Neid on nii palju erinevaid sorte, et ma ei teegi neil väga vahet. Teistest eristan kivipuravikku, kuna see läheb siniseks lõikekohast ning sapipuravikku, kuna see maitseb kibedalt. Üks sapipuravik terves potis rikub ära kogu söögi. Seetõttu maitsen ma absoluutselt igat puravikku enne kui korvi viskan. Panen lihtsalt keele vastu puraviku jalga lõigekohast ning kui muidu on toores puravik maitsetu siis sapipuravikul tunned kohe kibedat maitset. Viska suure kaarega minema sel juhul. Oi ma olen kallanud terve pannitäie seeni kunagi ära, sest sapipuravik oli hulgas :(
Seened, millele mina jalaga panen: Pilvik. No on mõttetu seen minu jaoks. Kui kellelgi on imehea pilviku retsept, palun jagage, tahaks kohe proovida, kas ka see seen võib hästi maitsta :)

EDIT! Unustasin täiesti ära sellise seene nagu kuldharik :) Mina kasutan nime kukehari. See käib otse pannile koos kõikide teiste imeheade söögiseentega. Kui leian, alati korjan. Ärge neid talluge!!! Jube tihti on metsas nendele metsas peale astutud :( LINK

Ilusat seenerohket sügist!

2 comments:

  1. Peab tunnistama, et minu list on väga lühike:
    kuuseriisikad
    kukeseened
    võiseened
    männiseened

    No ja saigi otsa :)
    Korjaksin ka oluliselt rohkem erinevaid seeni aga kuna ma neid ei tunne siis minust nad sinna metsa jäävad. Samas näen, kuis seenekorvid on teistel nii kirjud ja sordirohked aga jah.

    NB needsamad lehterkukeseened on ka ühed neist, et kui keegi kõrval kinnitaks seene õigsust, siis leiaksid need kindlasti koha minu korvis. Aga seni olen sarnased seened metsa jätnud :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasulik ongi paaril korral mõne seenetargamaga metsas käia ja ongi see enesekindlus käes :) Ma usun, et olen sel aastal vähemalt mõnele juba paar seent selgeks teinud ja loodan, et järgmisel julgevad nad neid juba ka üksi korjata. Või teevad telefoniga pilti ning saadavad mulle suure küsimärgiga :))))

      Delete