Tuesday, June 7, 2011

Arbuusid ja Melonid

Üks uus ja huvitav mõte tuli mul sel kevadel arbuusi ja meloni suhtes. Mäletan, et olen väiksena peale arbuusi söömist seemne toas potti pannud küll ja kasvas isegi väike taim aga ma ei mäleta mis nendest edasi sai - ju minema sai visatud, kaua lapsel ikka püsivust on ühe taimega tegeleda. Nüüd tekkis jälle sama huvi kui seiklesin lehel www.seemnemaailm.ee ja leidsin kena nimekirja arbuusi ja meloni seemnete sortidest koos kiirõpetusega (http://www.seemnemaailm.ee/index.php?CID=214). Paar nupuvajutust ja seemned olid ostukorvis ning arve makstud ja algas ootamine. Seemned pandi teele Tartust ja kätte sain Smartposti kaudu paar päeva hiljem 18. märtsil - väga hästi minu arvates. Ostsin Arbuusi "Sugar Baby" ja "Lajko II F1 Citrulus vulgaris Schard" ning meloni "Sweet Ananas." Ostsin ka Bauhofist kaks suurt plastmassist aukudega istutusalust kuhu ühe augu sisse mulda panin 4 seemet. Seemned panin enne märja riidetüki vahele päikese kätte idanema ja siis kui väiksed rohelised otsad olid küljes, panin mulda. Umbes kaks päeva olid riidetüki vahel, pidevalt kastsin sooja veega, et need ära ei kuivaks. Lugesin, et idandamine pidavat emasõite tekkimist soodustama ... ma ei mäleta isegi kust seda lugesin. Märtsi keskpaik oli siis see aeg mil seemned maha said ja nädalaga olid juba taimed näha, kasvasid imehästi ja kenasti. Hoidsin neid toas rõduukse ees põrandal, kuhu paistis hommikupäike peale ja nii nad seal kasvasid. Põhiline nali oli selles, et kui maha panin, ütlesin endale küll, et jäta meelde, siia panen ma melonid ja siia arbuusid aga kui taimed üles tulid, siis esimesed kaks lehte on arbuusidel ja melonitel identsed - ei teinud enam vahet mis on mis :) Aga no mis siin ikka, põhiline, et kasvas. Olen kuulnud, et liiga vara ei tohi seemneid mulda panna, muidu venivad potis väga pikaks välja ja hiljem avamaal (või kasvuhoones) taimed ei kohane ja ongi metsas kogu üritus. Seemned tuleks maha panna aprilli lõpus või mai alguses! Seda sain teada siis kui minu taimed juba kenasti üles olid tõusnud :) Tõsi, taimed venisid jube pikaks, tuli külge ka kaks pärislehte ning siis ... KÕIK taimed mädanesid varrest ära aprilli lõpus. Ma olin sõnatu ja hämmingus. Arvasin ise, et ju venisid liiga pikaks ja vars ei kandnud aga tegelikult hiljem selgus, et kaks varianti - kas juurepõletik või said külma. See viimane variant on isegi reaalne kuna ilusate kevadilmadega hoidsime ka rõduust lahti ning mõned päevad kui päikseline oli, viisin taimed rõdule päevaks. Ju oli veel ikka liiga külm. No esimene õppetund käes, teine kord olin targem :)
Juhuslikult tuli välja, et sõbrannal keerlesid see kevad samad mõtted mis minul ja oli ka nii arbuusi kui melonit maha pannud aga tema pani aprilli lõpus. Kuna nüüd olin targem ja teadsin, et võiks panna aprilli lõpp, mai algus, siis kasutasin oma viimast võimalust mai esimestel päevadel ja jooksin rohelisse kaubamajja seemnejahile. Tartust enam ei olnud mahti neid oodata! Seal leidsin mõned pakid täiesti tundmatuid sorte ja nimesidki enam ei mäleta aga vähemalt sain. Panin ruttu riide vahele idanema ja valmistasin ette samad karbid - pesin ära ja panin uue mulla sisse. Ema nägi, et mul seemned idanevad ja mainis, et oih, ta peaks oma kurgid ka idanema panema. Soovitasin talle siis ühte kodus vedelevat head riiet, et muidugi pane ära! Mul polnud aega oodata 1,5 päeva idanesid, ei mingeid rohelisi otsi aga panin juba topsidesse seemned ära. Arbuusi seemned on tumepruunid ja meloni omad heledad. Tundus, et kuidagi jube palju seemneid on, kokku tuli 5 tk topsi kohta. Igatahes sain maha pandud ja kuna mais juba soojem, panin maal veranda aknale päikese kätte. Õhtul ema küsib, et kuule, kus sa mu kurgid panid? Ma ei saanud aru millest ta räägib, ma pole tema kurke puutunud aga tuli välja, et ta oli oma kurgi seemned minu seemnete juurde pannud sama riide vahele ühte otsa!!! Kuna need nägid välja nagu meloni seemned, siis mina panin kõik maha ja nüüd polnud aimugi kust minu arbuuside ja melonite vahel veel kurgid ka kasvama hakkavad!!! Kuna kurgil ka TÄPSELT samasugused esimesed kaks lehte nagu melonil ja arbuusil siis seekord oli täielik segadus kui üles hakkasid tõusma, ei saanud midagi enne aru kui pärislehed olid küljes :) Hiljem nägime, et kurgid olid kõige kiiremini üles tõusnud, selle järgi oleks ehk isegi saanud vahet teha aga siis ei teadnud veel.
Seekord taimed olid suhteliselt hädised, kaks nädalat läks aega enne kui kasvama hakkasid. Eks verandal oli jahedam ka ikka kui toas. Igatahes olin kindel, et sellest laarist ei tule ka midagi välja ... Meil on aga tuttavad, kes on hobiaednikud kahe suure kasvuhoone ja ilmatuma peenramaaga :) Nad pakkusid täitsa juhuslikult mulle kahte arbuusitaime. Mõtlesin, et tavai, kui minu omad nagunii metsas siis saan vähemalt kaks head taime. Kui kätte sain, olin sõnatu - taimed olid eraldi pottides, mõlemad taimed u 50 cm pikaks roomanud. Juba õiehakatised küljes! Imeilusad taimed. Ma ei saanud rahu enne kui pinnisin välja info kuidas nad taimed selliseks said. Tuli välja, et taimed pandi maha veebruaris ja pikeeriti märtsi lõpus. No nüüd mõtleks küll, et on loll jutt, et ei tohi enne aprilli lõppu/maid maha panna seemneid. Kui paned ikka peaaegu õitseva taime maha, siis on see hoopis teine muusika kui kahe pisikese pärislehega taime puhul. Panin mõlemad taimed kasvuhoonesse. taha otsa teine teise nurka. Esialgu närtsisid nädalaga taimed juurest alates pooles ulatuses ära aga hakkasid kohe ka uusi võrseid ajama, niiet ju see oli ümberistutamise ehmatus.

Panin need maha 28.05 ja praeguseks on taimed ilusad ja õienupudki küljes. Pilt on istutamisesjärgsetel päevadel, seal veel õisi pole ja on suhteliselt närtsinud.
Kuna sain kaks nii ilusat taime, olin enda omad juba unustusse jätnud kuni ükspäev läksin siis vaatama kuidas need elavad ja minu suureks üllatuseks olid minu mai alguses pottidesse istutatud taimed väga ilusad. Pärislehed olid juba nii suured, et tegin kenasti vahet arbuusi ja meloni taimedel :)


Väga suurt peenart teha ei tahtnud, seega panin 9 taime kasvuhoone taha peenramaale maha 4.mail - 5 arbuusi ja 4 melonit. Aga kuna taimi oli jube palju, hakkasin neid ka mööda küla laiali jagama. Enamikust olen lahti saanud aga u 10 taime on mul ikka alles. Kui keegi soovib, siis mõne päeva ehk hoian veel alles, seejärel viskan minema :)
Nüüdseks on mul siis kasvuhoones kaks kenat suuuurt arbuusi taime ja aiamaal 5 arbuusi ja 4 melonit. Kusjuures aiamaa taimedele ehitasin peale minikasvuhooned 5 liitristest veepudelistest. Lõikasin põhja ära ja asetasin taimede peale. Päeval keeran korgi maha, ööseks korgi peale tagasi. Kui väljas ikka 25-30 kraadi sooja, siis võtan päevaks täiesti pealt ära.
Hetkel on kõik taimed ilusad ja kasvavad kenasti, vaatame paari nädala pärast mis toimunud on :)

No comments:

Post a Comment